Activiteiten

Workshop: Van hufterproof naar sfeervol huis en stimulerende leeromgeving door Chris Kuiper 30 maart

Lezing gehouden door: 

Chris Kuiper Chris is van oorsprong ergotherapeut, hij werkt als manager, onderzoek en kwaliteit bij iHUB, jeugdzorg, ggz en speciaal onderwijs, hij is lector Transformaties in de zorg voor jeugd aan de hogeschool Leiden en bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen aan de UvA. Hij heeft ervaring met velerlei vraagstukken in de (humanisering van) zorg en onderwijs: cliëntgerichtheid, participatie, kwaliteitszorg en kwalitatief onderzoek. Projectleider van diverse projecten in het kader van de transformatie jeugdzorg en de invoering van het passend onderwijs. Copromotor in verschillende promotietrajecten. Auteur en / of redacteur van wetenschappelijke en vakinhoudelijke boeken en artikelen.


Inhoud workshop:
 In deze workshop wordt kort  ingegaan op de zelfdeterminatie theorie. Deci en Ryan ontdekten dat onder de gerichtheid op groei en natuurlijke ontwikkeling, de kern van de jeugdzorg,  een fundament ligt van drie psychologische basisbehoeften: een natuurlijke behoefte aan autonomie, relatie en competentie. Als daaraan is voldaan dan is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren, maar als één van de drie tekortgedaan wordt, dan kunnen motivatie en gedragsproblemen ontstaan, die veel jongeren in gezinshuizen en (kleinschalige) voorzieningen ervaren.

Om je ergens thuis te kunnen voelen, maakt het wel degelijk uit hoe het eruit ziet. Fysieke inrichting kan veel doen voor het gevoel van gelijkwaardigheid en een goede sfeer. Bovendien zit het soms in kleine dingen: geen lijsten op de koelkast en een fatsoenlijk toilet. Tijdens deze sessie ervaren we, aan de hand van foto’s vanuit de residentiele zorg en door deelnemers gemaakte foto’s, hoe je ‘beheersbaarheid’ vaak nog terugziet in de inrichting van woningen en scholen voor speciaal onderwijs en onderzoeken we hoe we dat kunnen veranderen.

 




Leerdoel: Het doel van deze training is om aan de hand van theorie en zelfgemaakte foto’s van de eigen leefomgeving  cq  de organisatie waar je werkzaam bent, te kijken naar hoe de inrichting autonomie, betrokkenheid en competentie kan faciliteren of juist belemmeren. 

Voorbereiding workshop: Wij vragen u om per deelnemer een week voorafgaand aan de training twee foto’s door te  sturen van de leefomgeving van uw gezinshuis, residentiele of kleinschalige voorziening. Een van een deel van het huis waarvan u of de jongeren die daar verblijven zeer tevreden zijn en een van een deel waar naar uw of liever nog hun mening, minder gelukkig mee zijn. Het is praktisch een overzichtsfoto te maken, maar een betekenisvol detail, (de toiletbril die er altijd afligt, de prullenbak die alle hoeken van de kamer ziet, die heerlijke zitzak,… ) is uiteraard ook zeer welkom. Samen op jacht gaan naar de twee meest typerende foto’s met de bewoners van het huis is al een prachtige voorbereiding.

Foto’s (met een korte beschrijving) lever je 1 week vooraf aan door te mailen naar flevoacademiejeugd@windesheim.nl 

Voor wie: De bijeenkomst is bedoeld voor jeugd- en gezinsprofessionals en de jongeren die in het huis / de voorziening wonen.

Locatie: Thuis via Microsoft Teams

Inschrijven

Login om je in te kunnen schrijven.

Datum:
30 maart 2021

Tijdstip:
15.00-17.00

max. aantal deelnemers:
50

Spreker(s):

Chris Kuiper