Onderzoek

In Flevoland moet het aantal uithuisplaatsingen van jongeren verminderen en de ambulante hulp aan jongeren thuis moet goed opgezet worden. Dit vraagt om anders werken: andere manieren van denken, van communiceren en van samenwerken met elkaar. De Flevo Academie Jeugd ondersteunt deze transformatieopgave onder andere met onderzoek.

Bekijk hier het onderzoek van 2022, 2023 en 2024

Onderzoek 2024

In 2024 heeft de Flevo Academie, in opdracht van de beleidsgroep een aantal onderzoeken verricht. De beleidsgroep was vooral benieuwd hoe de stand van zaken was rondom autonomie van jeugdigen die behandeling ontvangen in een residentiële voorziening.

Studenten van de Universiteit Utrecht hebben dit onder begeleiding van de FAJ vanuit vier perspectieven onderzocht:

  • Onderzoek 1: “Het sociale netwerk en autonomieproblemen in Flevolandse 24-uurszorg

  • Onderzoek 2: “Het verwijzingsproces en autonomieontwikkeling bij jeugdigen in de residentiële jeugdzorg in Flevoland

  • Onderzoek 3: “Hoe is de controle op verschillende groepen van de 24-uurszorg en de thuissituatie en hoe hangt controle samen met de problematiek en (autonomie)ontwikkeling van jongeren vanaf zestien jaar die op groepen wonen?

  • Onderzoek 4: "Gezinsfactoren, Groepsklimaat en Autonomie: Een Onderzoek naar Jeugdhulp in Flevoland

Doorwerking van de training gespreksvoering naar de praktijk (effectmonitoring)

In 2024 vindt een training gespreksvoering plaats. Tegelijkertijd gaat het team onderzoekers van de Flevo Academie Jeugd onderzoeken hoe er zoveel mogelijk rendement uit de training gehaald kan worden door te monitoren of en hoe gesprekking de praktijk mee veranderen naarmate de training vordert.

Inzichten uit het project Verbreding Verklarende Analyse en de training Verklarende analyse worden meegenomen. De verklarende analyse is een van de thema’s waarop veel verschillen van inzicht zijn en waarop de verschillende medewerkers het in gesprekken vaak moeilijk eens worden.

Onderzoek 2023

In 2023 is een onderzoek opgezet onder verwijzers en gecertificeerde instellingen van jeugdigen naar de JeugdzorgPlus en Drie Milieus voorzieningen. Studenten van de Universiteit Utrecht voerden het onderzoek uit onder begeleiding van de Flevo Academie Jeugd.

Onderzoek 2022

In 2022 deed de Flevo Academie Jeugd een focusgroep onderzoek met gedragsdeskundigen uit Flevoland om te onderzoeken wat er nodig is om in complexe situaties toch passende hulp te kunnen bieden.

Doelen waren:

  • Gezamenlijk doel, visie en draagvlak creëren voor de transformatieopgave en de beweging naar passende hulp.

  • Achterhalen wat de huidige belemmeringen zijn voor het bieden van die passende hulp.

  • Oplossingsrichtingen en vervolgacties definiëren.

In verschillende sessies zijn aan de hand van een complexe casus drie problemen verkend:

  1. Waar zouden we naar toe willen werken rondom complexe situaties? (Hoe ziet het ideaal eruit? En hoe ziet je aanpak om daar te komen er dan uit?)

  2. Hoe gaat het in de praktijk nu werkelijk? Welke factoren maken dat droom moeilijk werkelijkheid wordt?

  3. Welke actie, wiens kennis van welke organisatie en welk niveau is nodig om verandering hierop in gang te (helpen) zeten en de transformatie mogelijk te maken.

Wil je meer informatie of heb je een opmerking? Mail naar flevoacademiejeugd@windesheim.nl