-Van Leerplicht naar leerrecht: een integrale aanpak
Deze werksessie werd gegeven door 5 medewerkers van het doorstroompunt van Almere en Klaas Groeneveld en bestond uit drie dialoogtafels.
- Aan één tafel werd een prikkelende stelling besproken
- Aan één tafel werd een casus besproken (zie bijlage)
- Aan een tafel werd een discussie gevoerd over beeldvorming rondom leerplicht en leerrecht.
Elke ronde duurde 10-12 minuten waarna we doordraaiden naar de volgende tafel. De centrale vraag die na afloop bleef hangen kwam van Michelle Eggermont: hoe kunnen we signalen vanuit leerplicht beter uitnutten voor beleid rondom jeugdhulp?
Verslag werksessie door Umit can Alici (leerplichtambtenaar doorstroompunt Almere) op Linkedin:
🗣️“Maar jullie schrijven toch boetes uit⁉️” is vaak het eerste wat wordt geroepen door leerlingen en ouders als er wordt gedacht aan “leerplicht”, soms zelfs nog door professionals.
🗣️ “Maar wat doen jullie dan⁉️” is vervolgens de vraag en dat is nou precies wat wij vandaag op het Jeugdhulpsymposium Flevoland hebben besproken met verschillende professionals en organisaties.
👥Samen met mijn collega’s van Leerplicht en Trajectbegeleiding hebben wij een interactieve workshop verzorgd waarin we aan de slag zijn gegaan met de ervaringen en zienswijze over leerplicht. Het doel⁉️Versterken van een integrale samenwerking!🤝🏽
⛓️💥Als schakel in het bredere systeem van leerplicht observeren, analyseren en begeleiden we minderjarigen en volwassenen zonder startkwalificatie naar passende scholing, werk én hulp, terwijl we tegelijkertijd onze rol als wetshandhavers behouden. Dit spanningsveld roept dilemma’s op, zoals de balans tussen handhaving en begeleiding. Tijdens de workshop bespraken we hoe het werkveld deze uitdagingen ervaart en hoe we door samenwerking tot een meer integrale aanpak kunnen komen🤝🏽
👀Beeldvorming van de professionals ná de workshop: “leerplicht is een belangrijke schakel bij het signaleren van zorgen bij schoolverzuim”
Toelichting bijlage casus Duo melding
Deze casus illustreert dat achter een verzuimmelding veel meer zit; deze leerling bleek ook mantelzorger te zijn en had dus veel meer aan hulp dan een sanctie. Dat deze rol ook door een leerplicht ambtenaar kan opgenomen worden was voor velen een eyeopener.
-NJI- Integraal werken in de jeugdhulp
Eerst werd er aan de deelnemers gevraagd om na te denken hoe zij het gevoel van stagnatie en machteloosheid bij zichzelf herkennen.
Hierbij werd verteld dat de volgende voorbeelden vaak voorkomen: onzeker, strijd, irritatie en ongeduld.
Er werden vervolgens groepen gevormd bestaande uit zes deelnemers, waarin een Haiku gedicht gemaakt werd. Dit is een gedicht bestaande uit drie regels, met eerst vijf lettergrepen dan zeven lettergrepen en dan vijf lettergrepen.
De groepen gingen aan de slag en hierna werden de gedichten voorgedragen door een deelnemer uit elk team. Hiervan zijn video’s gemaakt.
Ten slotte hebben de groepen die dat wilden hun Haiku op papier gegeven aan de organisatoren/leiders van deze werksessie.
De Schoor met Rick Groenhard
Introductie en filmpresentatie
De sessie begon met een inspirerend filmpje dat de nadruk legde op de kernwaarden vertrouwen en presentie in de hulpverlening. Het belang van een goede relatie tussen jongerenwerkers en jongeren werd hierin benadrukt, waarbij het vertrouwen tussen beide partijen als basis dient voor verdere ondersteuning. Jongerenwerkers verdiepen zich actief in de leefwereld van jongeren en zoeken voortdurend naar manieren om met hen in verbinding te blijven.
Presentatie jongerenwerk
Rick Groenhard gaf een presentatie over de kernactiviteiten van het jongerenwerk en de rol die jongerenwerkers innemen binnen de samenleving. Enkele hoofdtaken van jongerenwerk werden daarbij belicht:
Preventieve benadering: Jongerenwerkers werken preventief en proberen problemen voor te zijn door vroegtijdig in te spelen op behoeften en uitdagingen.
Opbouwen van een band: Het opbouwen van een vertrouwensband met jongeren is essentieel om effectieve begeleiding en ondersteuning te kunnen bieden.
Begeleiden, ondersteunen en activeren: Jongerenwerkers bieden begeleiding en ondersteuning, en stimuleren jongeren om kansen en mogelijkheden te benutten.
Doorverwijzen en nazorg: Hoewel jongerenwerkers zelf geen hulpverleners zijn, verwijzen zij jongeren door naar passende hulpverleningsinstanties indien nodig, en bieden ze nazorg waar mogelijk.
Daarnaast benadrukte Rick dat jongerenwerk zowel online als offline plaatsvindt, waarbij beide werelden nauw met elkaar verbonden zijn in de leefwereld van jongeren. Jongerenwerk vindt plaats op scholen en wordt ook aangeboden in de vorm van leerwerktrajecten, waardoor het jongeren op verschillende manieren en plekken ondersteunt.
Casusbespreking en Groepsopdracht
Na de presentatie introduceerde Rick een tweetal praktijkcases, waarop de deelnemers in drietallen uiteen gingen om gezamenlijk een plan van aanpak te ontwikkelen. Dit bood hen de gelegenheid om de theorie in de praktijk te brengen en te oefenen met concrete handelingsperspectieven voor de begeleiding van jongeren.
Plenaire Bespreking en Uitwisseling van Oplossingsrichtingen
Na de groepsbesprekingen kwamen de deelnemers plenair bij elkaar om hun ideeën en mogelijke oplossingen voor de casus te delen. Rick daagde hen uit om vanuit verschillende perspectieven te denken en handelingsperspectieven te formuleren die breder gingen dan hun gebruikelijke aanpak. Dit proces werd herhaald met een tweede casus, waarbij opnieuw de nadruk werd gelegd op het creatief en breed benaderen van vraagstukken.