Een selectie uit onze inspirerende werksessies:
Ronde 1:
-Team AnderS: We staan voor een complexe uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk kinderen zo thuis mogelijk kunnen opgroeien? We weten dat er buiten ons en in het systeem veel ruimte is voor verbetering, maar in deze workshop richten we ons op wat wij persoonlijk kunnen doen. Systemisch werken richt zich op het inzichtelijk maken van verborgen dynamieken, waarbij de onderlinge verhoudingen en onbewuste patronen zichtbaar worden om zo balans en verbinding te herstellen. Welke stap kun jíj zetten om de transformatie in de jeugdzorg dichterbij te brengen?
Tijdens de workshop gaan we een systemische oefening doen en samen op zoek naar waar jij nu staat. Deze oefening is meer dan alleen reflectie; het gaat om het maken van echte, tastbare stappen. Samen kijken we niet alleen naar wat mogelijk is, maar zetten we ook de eerste stap in die richting. Ben jij klaar om in beweging te komen? Deze werksessie wordt gegeven door Marjolein Duin en Bart Claassen.
-JIMwerkt: Tijdens deze inspiratiesessie maak je kennis met het JIM-concept: de Jouw Ingebrachte Mentor (JIM) is een vertrouwenspersoon uit de directe omgeving van een jongere, die een brug slaat tussen de jongere, het gezin en de hulpverlening. We laten zien hoe je met een JIM duurzame oplossingen kunt realiseren binnen de jeugdhulp. Ontdek hoe dit model de eigen kracht van jongeren versterkt en professionals ondersteunt in het bieden van passende zorg.
-Kinderen uit de Knel: Margreet Visser en Elisabeth de Zeeuw, psychologen en trainers van Kinderen uit de Knel, presenteren een inleiding over de keystones (grondslagen) die zij hebben ontwikkeld voor de systemische hulpverlening aan families die verwikkeld zijn in conflictscheiding. Je leert hoe deze grondslagen helpen bij het systemisch werken binnen de window of tolerance. De trainers zullen duidelijk maken dat de keystones breder toepasbaar zijn wanneer er wrijving ontstaat tussen systemen in de zorg voor een kind/jongere. Te denken valt bijvoorbeeld aan een instelling, een school, biologische ouders en pleegouders die onderling spanningen hebben.
-Accare: Verklarende Analyse: Tijdens deze workshop hoor je meer over het werken met de Verklarende Analyse. Dit model en deze manier van denken helpt je om samen met het gezin te begrijpen wat maakt dat de vraag/situatie is ontstaan en wat maakt dat het niet vanzelf overgaat. Het helpt je om samen met het gezin te komen tot passende doelen en interventies. Zo blijft het gezin eigenaarschap voelen over hun eigen plan. Tijdens de workshop krijg je een inkijkje hoe jij actief met de Verklarende Analyse kunt werken. Hoe zorg je ervoor dat je naast het gezin gaat staan, en wat is er nodig om de Verklarende Analyse effectief te laten zijn?
-NJI - Integraal werken in de jeugdhulp: Anita Kraak van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) neemt ons in deze werksessie mee in integraal werken. Gezinsproblemen worden in de jeugdhulppraktijk vaak opgeknipt in handzame deelproblemen waarmee hulpverleners aan de slag gaan. Maar daarmee wordt de dagelijkse realiteit van het gezin uit het oog verloren. Bovendien kunnen niet alle problemen bij het opvoeden en opgroeien door professionals worden opgelost. De werkelijkheid is daarvoor te weerbarstig. Het NJI heeft samen met gezinnen, hulpverleners en bestuurders gezocht naar oplossingen die verder gaan dan het bestaande zorgaanbod. Oplossingen waarin de dromen en mogelijkheden van kinderen en gezinnen leidend zijn. In deze werksessie gaan we daarmee aan de slag, kijken we hoe we samen de belemmerende patronen die er zijn, kunnen doorbreken, hoe we de balans kunnen vinden in samenwerking en de verantwoordelijkheid om een duurzaam perspectief te vinden. Alleen samen kunnen we bereiken wat niemand alleen lukt.
-Villa Pinedo: Hoor en zie mij!
De stem van het kind in een scheidingssituatie is heel belangrijk. Vaak gezegd, maar hoor je die nu eigenlijk écht? Villa Pinedo neemt jou tijdens deze workshop mee in het hoofd en hart van kinderen met gescheiden ouders. Aan de hand van de ervaringsverhalen van twee jongeren met gescheiden ouders gaan we hier met elkaar op een interactieve manier mee aan de slag. Zodat jij ieder kind écht kan zien en horen. En zodat zij zich gesteund voelen tijdens en na de scheiding van hun ouders. Stichting Villa Pinedo is er voor én door kinderen met gescheiden ouders. Zij staan dan ook voor de innerlijke wijsheid van kinderen en jongeren. Hun missie is dat kinderen met gescheiden ouders gewoon kind kunnen zijn en opgroeien in een liefdevolle omgeving waarbij er aandacht en ruimte is voor alle gevoelens die bij een scheiding komen kijken.
Ronde 2:
-Toekomstscenario voor kind- en jeugdbescherming: Lukt het jou om je te verplaatsen in het toekomstscenario voor kind- en jeugdbescherming? Tijdens deze werksessie ga je, aan de hand van verschillende rollen, op zoek naar antwoorden op de vragen die het toekomstscenario voor jeugdbescherming met zich meebrengt. Het toekomstscenario kind- en jeugdbescherming is een samenwerkingsverband van verschillende jeugdhulporganisaties, die gezamenlijk casussen aanpakken waarin de behoeften van kinderen, gezinnen en huishoudens centraal staan.
-De Schoor neemt ons mee in het belang van het jongerenwerk in de integrale aanpak van jeugdproblematiek. De Schoor organiseert in Almere onder andere het sociaal cultureel werk, het maatschappelijk werk, de voor- en vroegschoolse activiteiten, kinder- en jongerenwerk en brengt heel Almere in beweging. Ze maken deel uit van de wijkteams én zetten zich in voor de ondersteuning van schuldstabilisatie van bewoners. Dit alles om de leefbaarheid van de stad te vergroten onder het motto: Meedoen in Almere!
-JongPIT: De ervaringsdeskundige jongeren van JongPIT laten zien hoe ze jongeren met een chronische aandoening of beperking in hun kracht zetten. Hun doel is om deze jongeren regie te laten pakken over hun leven & te laten meepraten over beslissingen die hen aangaan. Zodat ze net zoals iedereen van hun leeftijd gewoon mee kunnen doen in de maatschappij. JongPIT werkt hard om onbegrip in de samenleving weg te nemen en de maatschappij te informeren over de mogelijkheden van jongeren met een chronische aandoening of beperking.
-Gemeente Almere: Van leerplicht naar leerrecht: een integrale aanpak: Het afgelopen decennium heeft zich binnen Nederlandse gemeenten een verschuiving voorgedaan van leerplicht naar leerrecht, waarbij de focus is verlegd van een sanctiegerichte (SAS) naar een meer ontwikkelingsgerichte (MAS) aanpak. Als schakel in het bredere systeem van leerplicht observeren, analyseren en begeleiden we minderjarigen en volwassenen zonder startkwalificatie naar passende scholing, werk én hulp, terwijl we tegelijkertijd onze rol als wetshandhavers behouden. Dit spanningsveld roept dilemma’s op, zoals de balans tussen handhaving en begeleiding. Tijdens de workshop bespreken we in open space vorm hoe het werkveld deze uitdagingen ervaart en hoe we door samenwerking tot een meer integrale aanpak kunnen komen. Waar liggen de kansen en de bedreigingen tussen handhaving en hulpverlening?
-MDF Flevoland: Hoe zou jij reageren als je blijvende spanning ervaart door schulden of als je nauwelijks rond kunt komen? Wendy Rademakers van Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland laat je deze spanning ervaren en toont aan dat schulden of armoede aanzienlijke impact kan hebben op de manier waarop gezinnen reageren op hulpverlening. Daarnaast biedt ze een kijkje in de pilot die in 2025 van start gaat.
-Integraal werken in de jeugdhulp (NJI): Anita Kraak van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) neemt ons in deze werksessie mee in integraal werken. Gezinsproblemen worden in de jeugdhulppraktijk vaak opgeknipt in handzame deelproblemen waarmee hulpverleners aan de slag gaan. Maar daarmee wordt de dagelijkse realiteit van het gezin uit het oog verloren. Bovendien kunnen niet alle problemen bij het opvoeden en opgroeien door professionals worden opgelost. De werkelijkheid is daarvoor te weerbarstig. Het NJI heeft samen met gezinnen, hulpverleners en bestuurders gezocht naar oplossingen die verder gaan dan het bestaande zorgaanbod. Oplossingen waarin de dromen en mogelijkheden van kinderen en gezinnen leidend zijn. In deze werksessie gaan we daarmee aan de slag, kijken we hoe we samen de belemmerende patronen die er zijn, kunnen doorbreken, hoe we de balans kunnen vinden in samenwerking en de verantwoordelijkheid om een duurzaam perspectief te vinden. Alleen samen kunnen we bereiken wat niemand alleen lukt.
Je kunt tijdens het symposium een keuze maken uit de werksessies. Wel goed om van tevoren te bedenken bij welke sessies je wilt zijn, want vol is vol!