Werksessies symposium 9 oktober 2025

Hieronder staan de werksessies uitgebreid beschreven. Tevens staat er bij elke werksessie vermeld in welke ruimte de werksessie plaatsvindt. Heb je je aangemeld voor het symposium? Dan heb je op 29 september een mail met daarin een link ontvangen waarmee je een keuze kunt maken voor een werksessie. Je ontvangt na inschrijving een bevestiging per mail. Onthoud goed voor welke werksessie je hebt aangemeld.

Werksessie 1 - Met aandacht dichtbij – Werken in verbinding met kinderen en jongeren - Oké op school

Oké op School biedt kinderen en jongeren in Almere en Lelystad preventieve ondersteuning op school. 

Maar hoe sluit je écht aan en ontdek je wat een kind nodig heeft om sociaal-emotioneel te kunnen groeien en zich verder te ontwikkelen?

In deze workshop nemen Hanneke Schippers en Melanie Wolff, trainer/begeleiders bij Oké op School, je mee in hun speelse en aandachtige manier van werken met kinderen en jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs.

Je ervaart tijdens deze workshop zelf het subtiele verschil tussen aanwezig en afwezig zijn. Die ervaring kan een blijvende reminder worden in jouw eigen werk met kinderen en gezinnen. Werken in verbinding betekent werkelijk contact maken, waarbij jij als professional zelf het belangrijkste instrument bent.

Benieuwd naar het verhaal van Hanneke en Melanie? 
Kom luisteren én beleven!

Ruimte De Batavia
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 2 - “Van Hard naar Hart ~ Hoe het kind weer leidend wordt in een wereld waar dat nu veelal de regels, procedures en financiën zijn”- Marloes Alferink 

Wat neem je mee uit deze workshop? Hoe maken we de beweging van Hard naar Hart? Hoe creëren we dit in samenwerking met gezinnen, andere (zorg)partners en onderwijs? En hoe gaan we om met persoonlijke uitdagingen, gevoelens van tegenwerking of moeilijkheden in de samenwerking met cliënten? Een workshop die jouw innerlijke kracht en vuur weer versterkt. 

Achtergrond: We willen het allemaal: datgene doen wat nodig is voor het kind en het gezin, met het HART op de goede plek. Toch ervaren we dat dit lang niet altijd lukt, door trage procedures, hobbels in de samenwerking met onderwijs of zorgpartners of beperkte financiële middelen (HARD). Het zijn vaak grote energielekken, die het werkplezier beïnvloeden, om nog maar niet te spreken over de impact op kinderen en gezinnen.   

Marloes Alferink, spreker, trainer en auteur, neemt je mee in indringende voorbeelden uit haar 18 jaar werkervaring in de jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond. Hoe zij op momenten zelf verblind werd door regels en procedures en wat er kan ontstaan daar waar het HART wel alle ruimte krijgt.   

Ruimte Skybar 1
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 3 - "De meerwaarde van groepsgericht werken" - Kinderen uit de Knel

Wat ga je leren? 

In deze workshop maak je kennis met de groepsinterventie Kinderen uit de Knel. Je leert welke werkzame elementen bijdragen aan verandering, welke aanpassingen de afgelopen jaren zijn gedaan op basis van praktijkervaring en wetenschappelijk onderzoek, en wat de meerwaarde is van werken in groepen in vergelijking met individuele trajecten – voor zowel ouders als kinderen. Ook hoor je hoopvolle praktijkervaringen van therapeuten, én krijg je inzicht in situaties waarin het ondanks inspanning toch niet lukt om een positieve beweging op gang te brengen. 

Hoe ga je dat leren? 

De workshop combineert theorie met praktijk. Via een presentatie, levendige voorbeelden en verhalen van therapeuten wordt de aanpak concreet en herkenbaar. Er is volop ruimte voor vragen en interactie. Als de tijd het toelaat, ervaar je zelf een oefening die ook met ouders in de groepsinterventie wordt gedaan. 

Relevantie voor Onderwijs en Jeugdhulp 

Kinderen die klem komen te zitten in (conflict)scheidingen laten vaak spanningen zien op school. Deze workshop helpt je signalen beter te herkennen en bespreekbaar te maken, steeds met het kind centraal. Zo versterk je de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp en draag je bij aan vroegtijdige steun voor kinderen en gezinnen. 

Ruimte De Polderzaal
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 4 - De leefgebieden matrix: meer context, meer kans - Mind at Work
 
De leefgebieden matrix: meer context, meer kans- Mind at Work

Goed geïnformeerd, beter geleerd. Dilemma’s op het persoonlijke vlak, thuis in het gezin en je omgeving kosten energie die je niet in leren en reguleren op school kan steken. Omgekeerd dilemma’s op school beïnvloeden de mogelijkheid tot zelfregulatie en organisatie, structureren en plannen buiten school. Met het instrument de Leefgebiedenmatrix (LGM) brengen wij de context van een jongere aan de voorkant van het Almeerkans-traject in beeld.

In de workshop gaan wij: 
*    Gezamenlijk de LGM van een AK-aanmelding invullen.
*    Kijken wij wat dat oplevert
*    Krijg je feedback over meerwaarde van de LGM van een AK-jongere (o.v.b.).

De workshop wordt gegeven door:
Annematt Collot d’Escury (Universiteit van Amsterdam en GZ-Psycholoog Mind at Work) onderzoek en design LGM.
Giulia Roman Vals (jongerencoach en mentor Mind at Work) werkt met LGM en  jongeren en heeft ervaren wat levert LGM oplevert voor jongeren en jongerencoaches. 
Annelou van der Lee (coördinator Almeerkans Mind at Work) en betrokken bij de inzet van de LGM bij de aanmeldende scholen, de inzet van de LGM op het OPDC in Almere en de overdracht naar het ROC van Flevoland.

Ruimte Edelhert
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 5 - Zo kan het ook - Netwerk Beter Samen

1. Wat ga je leren? 
Je leert hoe taal, houding en communicatie invloed hebben bij (dreigende) schooluitval. Vanuit de verhalen van ouders en jongeren ontdek je wat hun ervaringen zijn en hoe die kunnen helpen om anders te kijken naar verzuim en uitval. Je ontwikkelt meer inzicht in hoe je elkaar beter kunt begrijpen en versterken – als ouder, jongere, docent of jeugdhulpverlener. 

2. Hoe ga je dat leren? 
Je wordt geraakt en geïnspireerd door de eerlijke verhalen van ouders en jongeren: hun stem staat centraal. Vanuit deze ervaringen ga je samen met andere deelnemers actief aan de slag. Je onderzoekt wat taal en houding in de praktijk doen, oefent met nieuwe manieren van communiceren en reflecteert met elkaar op herkenbare situaties. 

3. Relevantie voor Onderwijs en Jeugdhulp 
Schooluitval raakt zowel onderwijs als jeugdhulp. Door beter te begrijpen hoe ouders en jongeren de situatie ervaren, kunnen professionals uit beide domeinen hun aanpak beter afstemmen. Dat betekent: minder langs elkaar heen werken, meer gezamenlijke verantwoordelijkheid en effectievere steun aan jongeren. Deze werksessie biedt daarmee handelingsperspectieven die direct toepasbaar zijn in klas, zorgtraject of oudergesprek. 

Ruimte Marker/Oostvaarder
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 6 - Samenwerken rond jeugdcriminaliteit: lessen uit de praktijk - NJI 

Wat ga je leren? 

In deze interactieve werksessie duik je in de geleerde lessen uit de interprofessionele samenwerking bij jeugdcriminaliteit. Je ontdekt hoe deze ervaringen ook toepasbaar zijn op andere actuele thema’s zoals pesten, huiselijk geweld, online onrust en radicalisering. Je leert wat écht werkt wanneer onderwijs, jeugdhulp, het sociaal domein en het veiligheidsdomein de handen ineenslaan om kinderen en jongeren veilig te laten opgroeien. 

Hoe ga je dat leren? 

We bieden je niet alleen inzichten, maar vooral ook de kans om met elkaar in gesprek te gaan. Via een korte presentatie maak je kennis met praktijkervaringen en concrete lessen, waarna we samen onderzoeken hoe samenwerking in jouw eigen werkpraktijk verder versterkt kan worden. Je krijgt de ruimte om ervaringen te delen, nieuwe ideeën op te doen en geïnspireerd te raken door collega’s uit verschillende domeinen. 

Relevantie voor Onderwijs en Jeugdhulp 

Kinderen en jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school, waardoor signalen van onveiligheid vaak daar zichtbaar worden. Juist in de samenwerking met jeugdhulp en andere partners ligt de sleutel om die signalen tijdig en goed op te pakken. Deze sessie helpt je om te zien hoe gezamenlijk optrekken écht verschil kan maken en geeft je energie én handvatten om de samenwerking in je eigen praktijk naar een hoger niveau te tillen. 

Ruimte Skybar 2
----------------------------------------------------------------------------
Werksessie 7 - JIM Werkt! Circulair samenwerken met het netwerk van de jongere 
Stel je voor dat elke jongere iemand aan zijn zijde heeft die er écht voor hem of haar is. Niet een professional, maar iemand die de jongere zelf kiest: een oom, buurvrouw, vriend van de familie of sportcoach. Dat is de kracht van de JIM – Jouw Ingebrachte Mentor. 

In deze interactieve werksessie neemt Els Bijman (directeur JIMWerkt) je mee in de wereld van JIM. Je ontdekt hoe deze aanpak uitgroeide van een vernieuwend idee in de jeugdzorg tot een bewezen manier om uithuisplaatsingen te voorkomen en netwerken te versterken. 

Je leert de drie principes van circulaire zorg (duurzaam, minimalistisch, relationeel), krijgt voorbeelden ter inspiratie, en gaat zelf aan de slag met een casus. Zo ervaar je hoe anders het is om naast jongeren en hun netwerk te staan in plaats van vóór hen. 

Ben je klaar voor een omslag in denken en doen? Dan mag je deze sessie niet missen


Ruimte Cornelis Lely